Biff och massvis med kål

När jag låg i badet ikväll så fick Daniel äran att göra middag. Han värmde en fiskgratäng till sig och värmde resterna av den biffgryta vi åt häromdagen till mig. Sen bad jag honom att steka lite vitkål och purjolök. Och snacka om, han tog typ ett halvt vitkålshuvud och 20 cm purjolök. Jag vet inte vad han tänkte på men det fyllde hela vår traktörpanna :P Kan påpeka att jag inte åt upp allt, resten får jag ha till middag imorgon :)

Jo och så det här med min nya diet. Jag äter inget bröd, ingen potatis, ris eller pasta. Inte heller har jag använt ketchup eller liknande och så ingen läsk. Detta för att se om det går, och för att vara en erfarenhet rikare.
Att hoppa över potatis, ris och pasta har jag inte sett som något alternativ, har istället fått upp ögon och smak för olika grönsaksbalndningar och tillagningar. Jag saknar inte bröd alls, däremot saknar jag enkelheten av att göra en macka...

Enlig LCHF ska man äta tre stora mål per dag, men då det inte går ihop med mitt schema plus att jag skulle dö en smula om jag bara åt tre gånger om dagen så äter jag istället 4 mindre portioner per dag :) Funkar perfekt och jag går inte hungrig alls, vilket är ett av målen med LCHF - att jämna ut blodsockret...

Men så finns det ju undantag, som med allt annat... som igår när daniel anordnat lite tacokväll, då åt jag givetvis ett tacobröd och några nachochips. Men sen mycket grönsaker och så kolsyrat vatten :) En klunk läsk tog jag, men det var lika gott med mitt päronvatten :)

Så jag är ingen slavisk LCHF-ätare men jag trivs med det och änsålänge har det fungerat jättebra. Jag kan bli riktigt grinig när jag är hungrig så detta är bäst för alla ;)

Fiske

Vi stack ut på en solig fiskedag. Jag har aldrig mått så illa på båten förut. Och när jag tills lut hängde ut över kanten sekunder från att spy så tog jag åksjuke-tuggummi och det hjälpte som tur var ganska fort...

Lunch hade vi med oss och jag åt tacosallad, resterna av vår tacokväll igår... (som sagt så följer jag inte LCHF slaviskt, utan igår när vi ville fira lite så blev det tacokväll, och jag tog EN klunk coca cola :P) Daniel hade med sig mackor...

Det blev ingen fisk alls. Vi fick nån på kroken som släppte... Så efter att ha legat still och fiskat i 2,5-3 timmar så tog vi oss tillbaka till hamnen.

(PS. Julia är hemma nu och mår bättre och har antagligen kunnat gå tillbaka till skolan redan idag!)

Lunch och fiske

En rätt okej lunch :) Lite då och då :)

Men nu vill Daniel ut och fiska med båten. Så det är bara att packa lunch och klä sig :)

Lilla K har inga lungor

Så har man träffat Lilla K en dag och då kan man samla på sig hur många goa citat som helst :)

Jag satt och visade hur hårt man kunde blåsa. Hade en påse en bit bort som flyttade sig. Så började jag förklara att luften fanns i lungorna i kroppen.

Jag: Alla har lungor, det är som ballonger i kroppen.
Hon: jag har inga ballonger i kroppen!
Jag: Jo, alla har det!
Hon: Men jag äter mycket, och då kommer dem ut!

En annan diskussion:

Hon: Kramar gör ont och pussar gör ont.
Jag: Varför det?
Hon: För jag säger så!
Jag: Men varför gör det ont?
Hon: Jag har stora armar så luften kommer in i mig så magen blir tjock!

Hmpf?!

Sen så vill ju Lilla K gärna vara väldigt stor, man får absolut inte kalla henne för liten. Men ibland försäger hon sig.

Jag: Ska du gå på den stora toaletten?
Hon: det ska jag göra när jag blir st....... När jag blir stor som er andra!
Jag: Är du inte stor?
Hon: Jag är litenstor!

Trevlig kväll! :)

11,8 grader

Klockan är snart 10, solen skiner och blå himmel. So far so good!!!
Sen kollar jag på temperaturen... 11,8 grader :O det är ju fortfarande augusti. Vi skulle kunna åka till stranden om vi hade velat... Hur blev det så här? snacka om global uppkylning istället...

Tur att jag har min goda frukost som idag består av youghurt med jordgubbar och ett fat med rökt skinka... ska göra en sallad som jag ska ha till lunch senare...

Himlen öppnade sig!

Magiskt att följa vädret vissa dagar. Imorse regnade det, sen har det varit strålande sol... Men för en stund sen blev det sådär riktigt mörkt och sen bara öppnade himlen sig! Det forsade ner vatten i typ 10 minuter och sen var det över :P

Daniels matlåda

Det blev inte mycket mat gjort. Jag riktade in mig på att göra en god låda till Daniel...

Stekte kyckling ihop med vitkål, purjolök, ananas och chili.

Sen blandade jag i ångkokt broccoli.

Sen i med kokt ris, kokta röda linser och currysås :)

En ny dag

Och denna frukosten sitter jag och unnar mig just nu. Youghurt med jordgubbar i, ett fat med ost, alfalfa och så solroskärnor :)

Hur denna dagen ser ut vet jag inte ännu... Får ta det som det kommer. Måste laga mat både till mig och till Daniels matlåda.

Trevlig söndag på er! Är det söndag? Eller är det bara lördag?

:P

Repeat

Jag åt samma middag idag som jag åt igår. Flygande Jakob. bytte ut mot lite andra grönsaker bara. Jättegott idag också! :)

En liten uppdatering om Julia. Hon ligger kvar på sjukhus och får dropp då hon inte får i sig någon mat. Dem har däremot inte hittat något och den där urinvägsinfektionen som dem trodde hon hade är spålöst borta... Hmm... Konstigt man tvivlar på sjukvården. Skickar hem en 8a-åring med penicillin och tror att hon har något...

Blåbärsyoughurt

Frukosten avklarad. Nu är den påsen med blåbär slut så nu blir det nog björnbär kommande frukostar.

Julia har gått och blivit sjuk och ligger på sjukhus, vet dock tyvärr inte vad det är än. Hon har haft jätteont i magen och igår på akuten sa dem att det NOG var urinvägsinfektion och hon fick pencillin. Idag fick dem åka in igen och hon blev inlagd. Nu tror dem blindtarmen.. Men dem kan inte hitta den på ultraljud.

Jag kan dock inte förstå hur dem kan gå runt och tro en massa. Ta reda på rätt sak innan man medicinerar anser jag.

Uppdaterar om detta.

Lonely, I am so lonely!

Första kvällen ensam på 6 veckor. Det känns riktigt ensamt. varenda litet knak hörs i lägenheten.
det är redan beckmörkt och jag har laddat upp med ljus i dem nya ljushållarna jag köpte häromdagen.

Lite ölkorv och några jordnötter och kolsyrat vatten finns på bordet och alldeles strax trycker jag på play på filmen. Ska se Juno!

Flygande Jakob

En riktig matlagardag blev det även idag trots att jag tänkte ha den stora matlagasdagen imorgon... :)
Daniel ville sova länge för att orka med jobbnatt inatt så jag gick upp och åt frukost själv.

Frukost idag blev naturell youghurt med blåbär, rökt skinka och rädisor och jordgubbar. Första och absolut sista gången jag har rädisor och jordgubbar till samma frukost. Passar INTE ihop!

Till lunch ville jag överraska med langos som jag hittat ett recept på. Mycket enkelt recept och jag köpte svart kaviar att ha på :)
Dem SÅG jättegoda ut. Men dem smakade inte riktigt lika gott. "Som att äta servetter" blev Daniels första kommentar. så det är inget vi gör om...

Till middag ville vi ha olika rätter så det blev att göra en lasagnette (ni vet sån man köper färdigkrydda med pasta och sen steker köttfärs och blandar ihop).
Man bryner köttfärs och valfria grönsaker, jag tog i vitkål, morötter, vitlök, rödlök och purjolök.

Sen häller man i mjölk och vatten och kryddor.

Sen blandar man detta med pastan i en form och strör över riven ost och så in i ugnen...
SUPERGOTT!!! Men ingår inte i min kost just nu...

Jag ville ha flygande Jakob till middag som är lite mer LCHF-anpassat. Vill poängtera att jag inte slaviskt håller mig till noll kolhydrater så den som slaviskt gör det bör inte anamma mina recept eller maträtter. Jag undviker bröd, ris, pasta och potatis och annat med mycket kolhydrater men har inte nolltollerans.

Stek strimlad kycklingfilé.

Vispa grädde och häll i chilisås. Kleta ut detta på kycklingen som du lagt i en form. Strö på italiensk salladskrydda.

När du kletat ut det och är jättenöjd och inser att du glömt bananen så är det bara att slica banan och blanda runt igen. Då skiter man i om det är fint eller inte, nu ska det in i ugnen!

Gottgottigottgott!!!
På med lite jordnötter och knaperstekt bacon.

Perfekt middag

Idag var andra dagen med LCHF och det gå hur fint som helst ;) Jag saknar egentligen ingenting, inte ännu iallafall. Äter som sagt ganska lite bröd och sånt annars också.

Dagens mat:

Frukost blev naturell youghurt med blåbär, ägg och lite rädisor.

Lunch var ju salladerna som vi blandade innan inlinesrundan och åt som picknick :) I min sallad fanns isbergssallad, gurka, rädisor, rökt skinka. chorizo, gräddfil, alfalfa och parmesanost.

Middagen var riktigt god. Biffstroganoff. Tyvärr hade vi otur och hade fått ganska segt kött. Men smaken var perfekt!

Inlines-åkning

Daniel kom idag med den briljanta idén att ta en inlines-runda. Sagt och gjort. Vi fixade varsen burk med blandad sallad och korv och sen stack vi iväg.

Uppdaterar inlägget ikväll med en höjdkurva som visar vår runda. Men jag kan säga som så att Göteborg är inte plant :P Vilka backar vi har kämpat oss uppför.

Vi var helt slut när vi kom hem. Bor ju på en topp så den värsta segaste backen hade vi precis innan hemmet.

Nya experiment

Jag pluggar ju till kostrådgivare. Och jag anser mig inte kunna sitta och förespråka olika dieter om jag inte åtminstonde provat på någon av dem. Jag har sedan tidigare provat att byta ut en del måltider mot pulverdiet. Inget jag pallade, var hungrig och ville ha riktig mat. Tråkigt i längden också att bara dricka lite äcklig smörja :)

Nu har vi istället storhandlat en massa kött och grönsaker och jag ska nu försöka gå efter GI/LCHF under en månads tid. Dock inte slaviskt alla gånger då jag inte är ute efter radikal viktnedgång. Jag är inte den som vräkt i mig varken pasta, ris eller potatis eller mackor innan så det blir ingen jättestor skillnad.

Dagens mat:

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk
Lunch: Stekt ägg, bacon och chorizo
Mellanmål: Liten sallad med rökt skinka och parmesan
Middag: Pannbiff med grekisk sallad

Första dagarna hemma

Vi har nog aldrig varit så tysta som vi är nu. Vi kan sitta i samma rum och det kan ändå gå timmar mellan meningarna vi säger till varandra... Vi sitter vid varsen dator helt uppslukade i spel och nyhetsläsning och bara är tysta... Antar att 6 veckor ihop tar orden ur en till slut ;)

Tvätt och tvätt och tvätt och en del städning har vi hunnit med... Men vi skyndar långsamt, har ju hela hösten på oss haha ;) Vädret är inget kul heller så vi är glada att vi seglade hem när vi gjorde. Var ute och kollade till båten igår när det blåste typ storm och vattnet i Björlanda var ca 80 cm över det normala. Vi fick ta ett steg upp på båten istället för ner som vi brukar.

Då vi inte storhandlat förrän idag blev det middagar av det vi hade både måndag och tisdag. Men det var inget fel på dem inte...

Måndagens mat. Vi gjorde egna pepparbiffar och hade potatis och grönsaker till.

Min tallrik:

Daniels tallrik:

Tisdagens middag blev mixad. Vi tog vad vi hade. För mig blev det spaghetti och köttfärsås och för Daniel blev det matjesill och potatis.

Det ruggiga vädret kompenserar vi upp med tända ljus :) Himla mysigt!

Semestermaten

En liten överblick vad vi ätit under våra veckor till havs...
Här tar jag med vad vi ätit till middag på kvällen och inget om luncher...

Matsedeln är i kronologisk ordning från 20 juli till 21 augusti.

Baguetter
Taco
Egna hamburgare
(bild 6 och 7)

*Här är en klunga av hämtmat då vi låg i Marstrand under SM i ruskigt dåligt väder och var tre stycken i båten. Svårt att gå upp och grilla och det var trångt med alla våta kläder så vi beställde faktiskt hämtpizza som dem körde ut med båt :)

22/8 - Hemresan

I söndags när vi vaknade bestämde vi oss alltså för att sträcksegla hem. Vädret gjorde att vi ändå satt nere i båten hela tiden så då längtade vi hellre efter en soffa... Luftfuktigheten i båten var vid hemresan 80% vilket inte heller gjorde saken lättare med fuktiga lakan och kläder hela tiden...

seglingen hem var dock i strålande solsken, dock kallt av blåst så det var kläder på som gällde. Nej vi brukar inte segla nakna, men vi hade nog sett fram emot en sommar att sitta och sola på däck mer :)

Här vid denna statyn (mellan statyn och klotet) satt jag och fotade Tjörn Runt. Har massor med bilder därifrån som kommer att komma upp som bildspel på YouTube.

Hemmahamn i sikte

Nu börjar vardagen igen!

Idag börjar vardagen för oss... Vi bestämde oss helt enkelt för det, att igår var sista festardagen för denna sommaren :) DFörutom helgerna då såklart... Så vi tog några chips igår när vi såg en film. Idag är det på igen med havregrynsgröt och nyttig midda :)

Dock har jag lagt över middagsansvaret på Daniel och det brukar bli intressant, får se vad han tänkt sig idag :)

Vi ska komma in med massa recensioner av semestern. Men vi har drunknat i all tvätt (hittils 11 tvättmaskiner med tvätt) och det finns ändå fortfarande mer kvar...

Snart ska vi åka och storhandla... Och sen ska jag träffa Lilla K :)

Tvättberg att bestiga

Vi vaknade av oss själva ganska tidigt idag och det var ju bra eftersom vi hade tvättid kl 8.

När vi nere i tvättstugan lagt upp allt i 6 högar så frågade jag Daniel om detta var allt vi hade... Fick då det fina uppiggande svaret att detta bara var det som inte fick plats i våra väskor... Alltså har vi 2 stora trunkar fulla med tvätt plus någon påse till! Jippi!!!

Tur att det ska vara skitväder några dagar nu :P

Och vilken tur att vi åkte hem, imorgon och onsdag är det stormvarning på Skagerack. Kul med vågor men det kan nog bli lite väl häftigt.

Under dagen kommer recensioner av vår semester in :)

Hem ljuva hem

Vi är hemma sedan några timmar tillbaka...
När vi lyssnade på vädret igårkväll och fick veta att det skulle dra in höstoväder nu i veckan så blev vi lite putt. Och imorse när vi vakna så kände vi bara för att åka hem. En fantastisk segling i vackert väder och höga rullande vågor.

Några bilder blir det inte nu då kameran ligger nerpackad i någon av de 17 påsarna. Letar inte upp nu då John Blund besökt mig och försöker dra ihop ögonlocken ;)

Godnatt, ses i morrn!

Tjörn runt

Nu kom jag tillbaka till båten efter att ha suttit 3,5 timme på en liten klippkant och fotat båtar :) Jag kom dit precis när första båten kom och gick när det började glesna av...
Vädret var stabilt dåligt och efter en stund kom världens regnskur men eftermiddagen slutade i fullt solsken...

Tripnet (Daniel i gul jacka)

Tillbaks på ruta 1

Lördagförmiddag och kulingvarning... Daniel tog en taxi tidigt imorse till Stenugnssund där han skulle hoppa ombord på tävlingsbåten för att segla Tjörn Runt.

Vi ligger nu på Klädesholmen, hit vi kom allra första dagen på semestern... Ni vet, då vi hade en grundstötning.

Igår när vi var i Grundsund så kunde jag mata gråsparvarna med skorpa direkt från handen. Det kittlade gött när dem klev i handen och pickade :)

Vi kom hit igårkväll efter en lång seg dag ute på havet. Tiden stod still och vi tycktes aldrig komma någonvart, men det gjorde vi såklart... Vädret var ruskigt mulet men vi klarade oss ifrån regnet... Men vi kör på samma visa fortfarande "Daniel duckar men int fan duckar Hanna". Jag hittade en egen lösning på problemet ;)

Inne i Klädesholmen låg en säl och guppa runt och kollade läget :)

Nu ska jag ta min picknick och gå ut och sätta mig på klipporna och fota Tjörn Runt :)

Förtydligande om vår mastskada

Har fått frågor om vad som egentligen hände häromdagen utanför Grebbestad. så här nedanför har ni Daniels förklaring till det.

Det som hände var den att fallet och förstagetinfästningen sitter så tätt så att när man ska rulla in seglet så börjar fallet att spinna med och då snurrar det runt förstaget och börjar dra med sig förstaget runt då och också börja spinna.
Och då försökte vi dra ut seglet igen och då snurrade det tillbaka och så gjorde vi ett par gånger och då brast själva vajern, den leades av.

Vajern är den lilla svarta stumpen som sitter till höger om den svarta kulan. På bilden har den redan slitits loss och bara stumpen är kvar.

Brottvågor

Idag tog vi oss till Smögen för att gå och shoppa lite. Vädret var inte kanon så det blev ingen lång runda. Jag shoppade ett par shorts och en klänning och sen blev det lite smågrejor vi ska ha hemma och så...
Lunch blev hamburgare och pommes och efter det stack vi direkt ut på havet för att börja ta oss ner mot Tjörn.

På lördag är det Tjörn Runt och Daniel ska vara med...

Några bilder fick vi tagit idag. Men vädret tillät inte kameran att vara uppe särskilt länge. Det blåste som mest 15 m/s i byarna och gick rejäl sjö...

Vi kom däremot över 200 distans (nautiska mil) idag :) Det motsvarar 370 km, alltså 37 mil...

Rorsman

Efter lite småproblem med revet på storseglet fick vi upp det. Som sagt revat (att man hissar en mindre del av seglet för att båten inte ska luta för mycket i hård vind, mindre vindfång helt enkelt. Det stagar båten så att den inte gungar).

Svårt att fota hur mycket vi flög runder i vågorna men man kan ju ändå se att vi inte ligger upprätt på vattnet ;)

Ni har väl hört historien om Pekka? "Vägen svängde men int fan svängde Pekka".
Så hände oss idag...

Vi kom ut på öppet hav och det gick rejäla vågor. Plötsligt kom en brottvåg (vattenkaskad upp på båten och ner i sittbrunnen) mot oss...

"Daniel ducka, men int fan ducka Hanna"

Och så fortsatte det i nån timme till. Daniel satt framför mig och varje kaskad duckade han och kvar satt jag ovetandes. Så jag fick bara snabbt knipa ihop ögonen och munnen... Saltvatten är inte gott :P Jag hann ju inte stänga munnen alla gånger... Och blöt var jag :) Men kul var det...

Vi är inte bittra!

Klockan 8 var vi uppe för att ägna några timmar till att laga förstaget. Höhö... Hur dumma var inte vi när vi såg framför oss att gå och shoppa på eftermiddagen... Icke sa nicke. Tji fick vi...

En enda liten skruv satte stopp för våra planer. En enda putteliten jävla skruv som inte gick att få av. Men vi är inte bittra... Vi ägnade så gärna 3,5 timme till att få av en skruv. Så här glad såg Daniel ut...

För att få av den bit av förstaget som satt kvar högst upp i masten behövde vi komma upp i en mastkran. Hittade bara en som man inte fick klättra i men dem på företaget sa att det dem inte visste hade dem inget ont av ;)
Pga att det inte fanns skydd på stegen gjorde Daniel sig en egen sele med karbinhake han fäste i stegen hela tiden...

Även det mest otränade öga kan nog ana att ett fall som ska hålla uppe ett segel inte bör se ut så här ;) Det blev ett jäkla slitande igår när allt gick åt skogen...

När vi åkt tillbaka och väntat på nytt stag var det att åka tillbaka till kranen för att fästa hela anordningen...
Daniel klättrade och jag höll masten lutande...

När vi äntligen fått på förstaget hade det gått 9,5 timme sen vi började... Vi hade iallafall tur med vädret!
Men vi var så upptagna att vi glömde att äta och dricka och direkt när man hann känna efter ville man bara gömma sig i sitt skal likt en sköldpadda.

Vi skyndade oss till Kungshamn för att göra mat... Precis när jag hoppat av båten i Kungshamn så kom Daniel på att vi glömt saker på bryggan i Smögen. Så jag fick snällt hoppa på igen...

20 minuter senare kunde vi dock börja göra taco som var riktigt gott efter en heldags jobb.

Efter maten satte jag mig här och Daniel tittade lite på masten och kom ner med en ledsen blick. Då insåg han att vi mitt i all stress råkat sätta ringen som segel/fall hänger i på fel håll... För att fixa detta krävs mastkran och ta ner hela jävla skiten igen... men vi är inte bittra, vi gjorde en nödlösning...

Men inte fan hjälpte det. Nu snurrar fallet med när vi rullar in focken och det kommer resultera i att även det nya staget går av... Det vill vi då icke...

Kanske måste vi åka hem.

Men vi är inte bittra! ;)

Den sista pizzan

De pizzorna vi åt igårkväll var tyvärr de sista pizzorna som den pizzerian gjorde någonsin.

Klockan var 00.30 och Daniel låg i sängen och jag borstade tänderna när jag hörde ett konstigt ljud. Trodde att någon ramlat i vattnet i hamnen så Daniel sprang upp för att kolla. Han rusade ner efter kläder och mobil och sa att det brann i pizzerian. Han larmade brandkår och sen sprang vi upp för att kolla så inga boende var i fara. En fick vi vissla ut från sin lägenhet.

Det var explosionsartad brand. Ljudet vi hört måste varit en ruta som krossades. Sen bara krossades fler och fler och sen slog lågorna ut från byggnaden. När brandkåren kom så var allt övertänt.

Vi kom i säng 02.30 och idag när vi vaknade stod fortfarande en brandbil och en polisbil kvar. Då såg det ut så här.
Svårt att tänka sig att vi bara någon timme tidigare stod där inne och fick våra pizzor.

Nu har de spikat för plywoodskivor.

I hamn efter 10 timmar

efter 10 timmar ute på havet kom vi då in i hamn. Kungshamn närmare bestämt. Klockan var runt 20 när vi kom i hamn och vrålhungriga gick vi upp och beställde varsen pizza. Skulle ätit taco men tanken var inte att vi skulle gå så långt idag. 30 distans gick vi.

Efter pizza blev det ut och fixa med masten. Förstaget tog vi ner och seglet drog vi av. Men sen tog 3 skruvar stopp. Bara 2 av dem gick att skruva ur och när varken hårfön eller tändare hjälpte så band vi fast förstaget och gick ner i båten. Nu blir det yatzy :)

7.30 imorgon öppnar närmsta järnaffär och då är vi där... Sen vidare till ett varv på Smögen.

Ser ni den lilla stumpen till höger om den svarta klumpen? Det är den (nu före detta vajern) som håller uppe masten.

Daniel lossade på dirken från bommen och fäste i knapen fram för att ha ytterligare en säkerhet på masten. Så nu har vi både dirken, storfallet och genuafallet som håller masten. Säkrare har det aldrig varit ;)

"VI KNÄCKER MASTEN"

"Släpp kicken, dra hårt i fallet!!"

Dessa öronbedövande skrik kom från Daniel nu precis innan detta skrivs. Förstaget har gått av på masten och akterstaget hänger slappt. Masten föll en meter bakåt innan den gick upp igen. Stagen är dem som håller uppe masten och nu är det bara sidostagen kvar och ett fall som håller masten uppe.

Akterstaget

På väg in mot land. Skulle legat i naturhamn i natt men det är hamn och lagning av mast som gäller närmsta dagarna...

16/8 - Vilse

Efter en lång promenad till norra sidan av Ramsö ville Daniel se även en liten strand som låg lite söderut. Rundan skulle bara vara en kortis.

Otrolig klippig ö så många hopp i det fria blev det. vi stötte även på bohusläns landskapsblomma Vildkaprifol och märkliga svarta bergarter. Mycket fint landskap med mycket ljung.

Men timmarna gick och stegen blev många. Kamerabatteriet började blinka rött varpå jag sa till Daniel:

Jag: Mitt batteri blinkar också rött men mig stänger du inte av och låter vila. Du skulle aldrig dra upp blixten och ta 1000 kort med kameran nu.
Han: Jodå jag skulle köra slut på det och sen skulle jag byta ut det :P

Haha kul då... :P

Vi irrade omkring på stenröse, i trånga snår och bland taggiga buskar och jag ville bara sätta upp en plastpåse i ett träd och krama om det och vänta på hjälp :P

men slutet gott, allting gott... Vi hittade tillbaka till slut :) såklart!

15/8 - Hällristningar

Daniels föräldrar frågade idag om vi ville åka med till Vitlycke och kolla på hällritsningar. Det gjorde vi gärna såklart. Alltid kul att hitta på något och hällristningar ser man ju inte varje dag :)

Hus, såsom de såg ut på bronsåldern, för 100 generationer sen.

En avbildning av en man. Vi antog att det var en lite överdrift av vissa kroppsdelar. Eller en välutrustad man...

Hällristningar på klipporna.

På eftermiddagen tog vi oss vidare till Ramsö som ligger nästan nordligast på västkusten. Inte långt därifrån ligger Strömstad och även Norge. Fördelen med att ha semester så här sent är att vi kan välja vilken plats vi vill, för det är så lite båt ute nu...

Som vanligt blev vi bortskämda med en vacken kvällshimmel!

14/8 - Besök

Som ni ser på bilden fick vi pga vind byta sida inne i viken efter första natten. Kort resa men ny natur runt omrking sig så det var inte fel :)

Idag gick vi vidare upp till Grebbestad. Där var även Daniels föräldrar med sin husbil så vi gick tillsammans en runda och sen blev det pizza och till sist dricka och yatzy i vår båt...

13/8 - Badkrukan badar

Jajjemän! Jag badade idag! :D
Det var tryckande varmt och vattnet lockade mer än någonsin! Så det var ingen tvekan om att jag behövde hoppa i och svalka mig!

Daniel kan fortfarande inte bada på grund av såren.

Efter grillning och kvällspromenad så avslutade vi dagen med att ligga i sittbrunnen och kolla på stjärnfall! Såg några riktigt fina!

12/8 - Tystnad

Tystnaden är slående från att vara 7 personer till att vara 2, och dessutom på en öde ö. Några dagar i förtid lämnade vi idag av Julia i Hamburgsund då de skulle få släktingbesök från Norge.
Vi drog oss ut till Vedholmen/Hamnholmen. Vi tycker naturhamnar är det skönaste att ligga vid då man bara kan hoppa av båten och ställa grillen på en klippa och njuta :) Inga hamnvärdar och inga regler...

God mat, i form av grillat kött, grillat vitlöksbröd, grillad fetaost med rödlök, pommes pinnes och grekisk sallad...

Vi fiskade upp 1 makrill på vägen och Daniel kastade renset till en fiskmås innan vi grillade den. Det tog inte 1 sekund innan han svalt allting helt...

'

På vår kvällspromenad såg vi sälar som låg och latade sig på några klippor :)

Vår båt längst ut på udden.

Vacker himmel igen :)

11/8 - Hällregn och fiske

En regnig dag och kameran åkte inte fram en enda gång. Jag, Daniel och hans systers man åkte ut och fiskade. Det spöregnade hela tiden. Ingen fisk förutom en näbbgädda jag fångade som vi kastade i igen.

På kvällen låg vi alla på en klippa med filtar och kollade på stjärnfall :) Under tre dagar extra mycket stjärnfall och detta var första kvällen för det. Jag såg väl ca 15 stycken...

10/8 - Vinnarfamiljen

Sjuklingen!

Daniel kan halta sig fram sakta om han går på hälen. Foten och handen är inlindade för att undvika smuts och vattenkontakt. Vädret är kanon!!

Vi tog med kusinfamiljen till en äng och spelade kubb och buole... Vi vann i båda delar ;)

Vinnarfamiljen

Lunch blev grillning!
Vår båt den vita man skymtar i bakgrunden.

9/8 - Olycka

6 veckors segling utan olyckor är att tro för mycket :)
Idag kom första olyckan av lite värre slag (alltså förutom alla blåmärken, bommar i huvudet och skoskav).

Om vi börjar från början. Vår motor till gummibåten kyler inte som den ska. Daniel och hans systers man tar tag i saken och börja pilla med den. Efter 6 timmar och fortfarande ingen kylning börjar dem ge upp.

Jag går ner i båten och städar upp inför middagen då systerns man kommer ner och vill ha alvedon för "Daniel har ramlat".

Jag går upp och där ligger Daniel på marken. Han hade trampat på en bräda med långa spik. Två av dem hade gått in i foten, den ena antagligen nästan helt igenom då ett blåmärke syntes på ovansidan.
när han då tappade balansen och ramlade så tog han emot med handen - på en annan spik! På plankan fanns 4 spik, han träffade 3 av dem... Bra utdelning... ;)

På sjukvårdsupplysningen sa dem att hans stelkrampsspruta borde gälla än. men om han fick feber eller tecken på blodförgiftning skulle vi ringa 112. Och eftersom vi är på en öde ö mitt ute i ingenstans så blir helikopterfärd ;)

Men han blev gott ompysslad, och tempad i örat var 10:onde minut ;)

8/8 - Fest igen

Klockan 12 fick Daniel väcka Julia för att hon skulle hinna äta frukost innan vi skulle på konfirmationsfest. Min kusin konfirmerade sig i Dalarna i somras och hade nu fest för släkten.

Vi kunde tyvärr inte stanna så länge eftersom vi skulle ända upp till Hunnebostrand. Så det blev bilresa, spårvagn, tåg och sist buss innan vi kom fram 21.30 till båten.

Något vi njuter av nästan varje kväll är de vackra solnedgångarna :)

7/8 - Fest

6.30 pelade vi oss upp från sängen för att kunna ta en buss från Hunnebostrand till Göteborg (med 2 byten). Det var så tidigt på morgonen så molnen låg kvar i dalarna :)

Bussresan ner gick superbra och snabbare än man trott. Tog 2 timmar ca. Sen fick vi ta spårvagnen hem, packa om lite snabbt och ta med finkläder, sen satte vi oss i bilen för att åka de 21 mil det är ner till mina föräldrar i Skåne. Hela resan gick jättebra. Men värmen slog som en vägg på oss i bilen och när Julia började himla med ögonen i baksätet var det bara att svänga av direkt och byta om till sval klänning och badda med kallt papper och äta glass :)

Festen var helt kanon. I en hembygdsgård på orten med stor uteplats att minga på när vi var ca 40 personer. Festen var välplanerad och dem hade satsat mycket på för att få den perfekt och det var den också. Grattis säger jag till mamma och pappa som nu varit gifta i 25 år :)

Bilder innifrån festen lägger jag inte upp pga alla personers integritet. Alla vill inte vara med på bild.

Mingel på festen.

Jag och Daniel.

Julia och Daniel (klockan 2 på natten).

Julia tog några stolsdynor och gick och la sig på golvet i hallen ;) Men hon vaknade några få gånger och hängde på lite till. Vid 4 väckte vi henne för att gå hem och när vi gått de 2 km hem så hade solen börjat gå upp ;)

6/8 - Lugnet före stormen

En lugn dag då vi ser fram emot en helg där det ska hända mycket... Vi ska ju ner till Skåne till mina föräldrars silverbröllop...

En dag med en glass, promenad och pizza ungefär. Inte mycket mer :)

5/8 - Snusmysteriet

Efter världens störtregn gav vi oss ut och fiskade. Jag har aldrig fiskat för faktiskt. Vi gick först med alla ungar och en och en droppade deras föräldrar också ut på klippan. Tur det. För när Daniel tappade sin snus i havet så blev det hålligång på oss alla ;) Jag gjorde dock inte mycket för den lilla snusburken men någon måste ju vara den som förevigar det också ;)

Monsunregn från ovan helt utan förvarning.

Mot fisket.

Daniel fiskar.

Jag fiskar.

Julia fiskar.

Snusen i vattnet...

Nöjd snusare! ;)

4/8 - Kvällarnas kväll

Mysiga dagar passerar i massor nu. Vädret är kanon och sällskapet super. Vi är nu inte bara en båt utan två. Daniels syster med man och 2 barn (11 och 8 år) seglar med i sin båt.

Vi passerade idag Sotekanalen där en bro snurrar upp sig när man kommer. Det var i denna trånga kanal som en stor jättemotorbåt drog förbi oss jättenabbt förra året så att vi nästan slog i stenmuren i kanten... Inte så spännande...

Vi valde att gå till Huöarna och ligga i naturhamn intill en klippa. Jättefint och vi hade en underbar solnedgång att vila ögonen på. Julia som är en mycket försiktig liten tjej ville först inte hoppa av båten varpå jag sa att om man övar några gånger så  går det mycket lättare. Sagt och gjort, typ 20 gånger hoppade hon på och av båten.

3/8 - Smögen

Seglade vidare mot Smögen (vi låg i Hasselösund). Och idag blev det segling på riktigt, med både storsegel och försegel uppe. Mysigt och kul... :)

Men genom de trånga kanalerna går det ju såklart inte att segla...

Ett ostronskal vi hittat...

Vi har fina kvällar ute vid havet!

2/8 - Möte i blåbärsskogen

Denna måndag var händelserik.

Daniel satte på motorn på gummibåten och testade en kortis. Så långt allt bra. Vi fick hoppa ner och vi tog en liten tur. Plötsligt stängde motorn av sig och Daniel utbrister i ett "oj!". Det vällde ut rök ur motorn och Daniel vågade inte öppna den då det kunde ha börjat brinna i värsta fall. Vi fick ro tillbaka... Kylningen fungerade antagligen ej så det blir att handla i nästa stad.

Ytterligare en varm dag så bad idag också. Man får passa på, speciellt när man ligger vid en strand... Daniel dök från båten och vi imponerades massor av att Julia vågade hoppa från båten... Fast bra att ha testat tyckte vi alla, för någongång kanske hon ramlar av båten... Men nu vet hon hur flytvästen funkar...

Massor med sill som hoppar i vattner, ser ut som en bubbelpool.

Sjöstjärna...

Vi gick en promenad in i skogen för att plocka blåbär.

Vi hittade gula svampar som vi trodde var kantareller (vi är inga svampplockarmänniskor :P).

Men för att vara riktigt säkra så frågade vi en förbigående familj och dem sa att det absolut var det. Pappan i familjen tittade på mig:

Han: Ni har en Sunwind 26 va?
Jag: Ja...
Han: Jag känner igen dig, jag har följt din blogg...

Han sa att han hade misstänkt att vi skulle stöta på varandra utmed västkusten, men fan inte i en svampskog ;)
Men det är riktigt kul när man får gensvar på bloggen och till och med träffar helt okända läsare... :)

Kvällen blev grillande (bland annat kantareller) och sen gungade vi :D Haha...

1/8 - Båtprinsessan ombord

Storstädning av däck under tiden vi gick till Uddevalla dit även Julias mamma och Julia anslöt. Två veckor med Julia ombord.
Vädret var väldigt växlande, sol ibland och regnstänk ibland.

Med båtprinsessan ombord blir det inte en tyst minut ;) Jag förstår ibland inte hur många ord som kan komma ur en 8-årings mun på så kort tid. Allt ska det berättas om och gärna samtidigt :P

Vi gick till paradiset. Hjältön. Redan efter några minuter bestämde vi oss för att hit ska vi gå varje år... Så mysigt, tyst och alldeles alldeles underbart... Det blev en helkväll med bad, taco, spegelblankt vatten, solnedgång och bara en massa mys. Bilderna får tala för sig själv...

31/7 - Vidare norrut

Efter sista seglingen i SM drog vi vidare norrut. Dem slutade på plats 18 i SM. Deras mål var topp-20 och det målet nåddes. Förra SM kom dem på plats 8 men hade tydligen bättre motstånd i år...

Vädret ännu inte på topp så varma kläder på direkt...

Vi hade inte regn hela tiden men vi kunde knappt urskilja land på vissa ställen. Nätt och jämnt kunde vi se Tjörnbron genom dimma och regn... Det blir så himla mörkt när det är dåligt väder trots att det bara är eftermiddag.

Vi bestämde oss för att övernatta i Stenugnssund. Och Daniel valde att vi skulle gå under Stenugnssundsbron. Detta kan inte alla båtar då den inte är jättehög. Men Daniel räknade snabbt på det och trodde att vår båt skulle vara runt 12 meter hög och att bron skulle vara ca 14 meter hög.

När vi närmas oss bron säger en skylt att bron är 13,2 m hög.

Jag: Är du säker på att vi kommer under?
Han: Nej...

Vadå nej?! Hur trygg känner man sig då liksom :P

Men det gick bra, vi kom under :)

30/7 - 32 meter i sekunden

Regnet det bara öser ner...

Tävlingarna blev inställda efter första racet... Men Daniels bror ville ut och fota så vi klädde på oss varmt och packade kameror... En timme max sa han att vi skulle vara ute då det blåste nästan storm...

Tyvärr har jag inte alla mina bilder från min kamera inlagt på datorn, men jag får ju visa några bilder och några som Daniel tog.

Vågorna slog mot klipporna och två gånger (?!) lyckades jag bli översköljd av vågor. Kameran räddade jag dock som tur...

Här sitter jag i godan ro och fotar vattnet som slår mot klippan under mig.

Men under tiden jag fotar stiger vattnet bara mer och mer, och fotot nedan är det sista jag tar innan jag blir attackerad av vågen...

Man kunde luta sig på vinden och vi fick i efterhand veta att vindbyarna varit uppe på 32 m/s.

Hur lång tid vi var ute? 3 timmar!!! Men kul hade vi... Och sammanlagt 2000 foto rikare...

Snaaart

Nu är vi 3 kaptener på båten och har massvis med bilder att visa... Men vi ligger i naturhamn utan el och datorns batteri har börjat varna. Imorgon ligger vi i hamn och jag vågar lova en massa bilder... :)

29/7 - Hopp i land

(Åh vad vi har det bra... Har inte tid för datorn nu ju ;)

Torsdag och första dagen på SM. Jag gjorde inte mycket då vädret var sådär. Men slappa är ju också skönt ibland...

Bilder från när Tripnet förberedde sig med segel osv och seglade ut på havet.

Jag kunde själv inte ta mig ut och fotografera men hittade lite bilder på Tripnet.

Bilderna hittade jag HÄR (nytt fönster)

Foto: Per-Arne Olsson

Tripnet med blå fyrkant på spinnakern.

Foto: Johan Pettersson

Efter 4 seglingar kom de äntligen tillbaka. Tror att de låg på 17:e plats totalt. Men fler seglingar väntar.
Det hade skvätt vatten och regnat lite så Daniel var blöt genom alla kläder...

Det är riktigt häftigt att se på när 100 båtar kommer in med bara segel (ingen motor alltså) och ska lägga till vid bryggorna. Tur att dem inte är konkurrenter vid sidan av banan utan hjälper varandra ;)

Min nya seglarjacka :D

Middag blev hamburgare, pommes och sen tog vi olika mellan chicken nuggets och korv :)