Lätt Köttfärsoppa - recept

Tänkte att jag kan ju dela med mig av den enkla köttfärssoppan som jag gjorde både igår och förra veckan.

Stek köttfärs. Jag har inga mått utan tar vad jag har hemma helt enkelt. Denna gången använde jag 500 g köttfärs och då blir det ganska mycket soppa.




Riv morötter, kålrot och rotselleri. Jag gillar grönsaker och hade väl ca lika stora högar med köttfärs och rivna grönsaker. Hacka purjolök och släng i alla grönsaker. I med vatten så att det lätt täcker allt plus lite till... ta en större gryta än jag hade om ni gör mycket soppa :P




Tyvärr vet jag inte exakt hur mycket vatten jag hade men det var ju säkert 1-1,5 liter. I detta tillsatte jag 2 grönsaksbuljonger och en köttbuljong och lite peppar. För en perfekt soppa ska man ha i lite örtsalt, det ger den rätta smaken.

Låt detta koka upp tills grönsakerna är mjuka. Sen är det bara att servera. Från att man börjar till den är helt klar så tar det typ 15 minuter att göra. Och den är god och mättande :)





Smaklig spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0