Kolla in denna grytan då :D

Köttgrytan som vi ska ha till middag imorgon blev ju hur bra som helst. Och var inte alls så svårt att göra som jag trodde. Man blir lite lurad när det står att den tar lång tid att göra. Men det är ju mestadels koktid.



Köttgryta

Ingredienser:
750 g benfri högrev
2 msk smör
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
2 lagerblad
2 hackade vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
2 gula lökar
2 stora morötter
1 bit kålrot, ca 300 g
1 purjolök
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
1 tsk kinesisk soja
3 msk hackad timjan


Gör så här:

Skär köttet i bitar, ca 2x2 cm. Bryn dem i smör i en stor gryta. Salta och peppra. Tillsätt vatten så det nästan täcker köttet, lagerblad, vitlök och buljongtärning. Koka under lock ca 30 min. Skala och skär lök, morot och kålrot i bitar och lägg i grytan. Koka ytterligare ca 15 min tills rotfrukterna känns mjuka. Skiva purjolöken och lägg ner i grytan. Rör ner vetemjöl utrört i lite vatten, grädde, soja och timjan. Låt koka 5 min. Servera med kokt potatis och bröd.

_______________________________________________________________________

Det ser ut att vara mycket ingredienser men tittar man igenom noga så är det mycket sånt som man har hemma. Kålrot var det enda vi fick köpa till som inte brukar ingå i vårt dagliga sortiment. Och köttet då. Timjan tog jag från påse.
Och för stressiga småbarnsföräldrar eller för latmasken kan jag tipsa om att den går att förbereda i förväg. Skär köttet i bitar när det finns tid och ställ i kyl (eller köp färdiga grytbitar), grönsakerna kan hackas och ställas i kyl. Sen är det inte mer.
Och den blir bäst om den kan göras en dag innan...


Smaklig spis! :)


Kommentarer
Postat av: Mamma och pappa

Ser jättegott ut. Det ska vi laga ngn kväll. Kram

2011-01-17 @ 20:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0