Rekomenderad wok!

Nu har vi återigen ätit middag, känns ju som att vi inte gör något annat om man läser här inne ;) Men det gör vi så var lugna...

Idag blev det wok. Mycket enkel sådan och god var den också. Jag gillar verkligen att prova nya recept, så har man ännu en rätt som kan återkomma. Gjorde efter ett recept jag hittade men då jag ändrade en del så lägger jag istället in min version av rätten...




Wokat grönsaksris med kyckling och kall sås

Ingredienser:
2 kycklingfileér
2 dl jasminris (okokt mängd)
2 morötter
1 gul lök
1 bit vitkål
10 cm purjolök
krossad ananas
2 tsk tandoorikrydda

Sås:
2 dl gräddfil
0,75 dl sweet chilisås


Koka riset. Strimla grönsakerna. Woka kycklingen (går givetvis även att steka i vanlig panna, men en rätt stor isåfall), krydda med tandoori, häll ner grönsakerna. När grönsakerna är wokade så blanda ner det kokta riset och krossad ananas. Salta och peppra.
Blanda ihop såsen. Servera!

_____________________________________________________________________

Det bästa med denna rätten är att den går att förbereda i olika steg. Så den passar lika bra för barnfamiljen som till festen eller latmasken :P
Riset kan man koka så långt som dagen innan. Alltså en perfekt rätt om man har ris över från gårdagens middag. Grönsakerna kan strimlas och plastas in och ställas i kylen. Vi använder vår underbara köksmaskin till strimling och då tar det 20 sekunder för alla grönsaker. Ingen tid alls med andra ord.
Såsen kan även den göras i god tid innan och ställas i kyl.

Det var jättegott, såsen var verkligen bland det godaste vi ätit. Mjuk och rund i smaken, den blir inte stark om det kan uppfattas så.

Rekomenderas!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0