Grav/förl.-frågor

Jag har ju fortfarande inte berättat om förlossningen, men jag lovar att jag ska göra det en vacker dag! Jag kan bara snabbt (för att ni ska hänga med i frågorna) berätta att jag inte minns så mycket av förlossningen då jag fick tokmycket lustgas :P Jag mer eller mindre hallucinerade i 12 timmar... De andra hade mycket roligt åt mig ibland ;)
Vad jag inte heller skrivit är att vår lille kille inte andades när han om ut och de sprang iväg med honom till ett återupplivningsbord... Jag ska berätta mer om detta! Allt slutade ju bra som ni vet :)






Hittade lite frågor som var kul att svara på, så jag lägger in svaren här :)

När fick du reda på att du var gravid? 29 augusti plussade jag svagt
Blev det en chock? Nej bara glädje! Förhoppningarna var höga!
Hur gammal var du? 22,5 år för att vara exakt ;)
Hur tog din partner det? Vi delade glädjen :)
Hade du mycket halsbränna? Inte förrän sista veckorna, och då mycket lite
Spydde du mycket? Inte en gång, förutom när jag blev magsjuk i vecka 34-35
När kände du de första fosterrörelserna? 28 november, Daniel kände utanpå den 27 december
Sparkade det mycket? Inte första veckorna, men mer och mer! Fotbollsspelare ett tag :) Sista dagarna enormt mycket rörelser!
Hur många ultraljud gjorde du? 4, ett i vecka 5 för att se hur långt gånget, sen vecka 8 för atts e hjärtat, sen RUL vecka 18, ett sista ultraljud när jag gått över tiden och jag fick en blödning
Var det någon favoriträtt som ändrades? Skulle isåfall vara att sötlakrits inte lockade längre :( Sorgligt :P
Hade du mycket foglossning? Ja otroligt mycket. Sjukskriven från vecka 8 pga fogarna. Hemskt jobbigt fram till vecka 34.
Hade du sammandragningar? Ja lätta och icke smärtsamma hade jag sista trimestern.
Ditt sf mått som störst? 40 cm vecka 39+0
Har du fått bristningar? Ja men inte förrän vecka 37. Typiskt.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Vi trodde pojke och RUL bekräftade våra tankar :)
Hade du mycket vätska i kroppen? I slutet blev det otroligt mycket...
Hur mycket gick du upp i vikt? 22 kg från inskrivning, 26 kg från innan jag blev gravid.
Hur ser du på graviditeten idag? En välsignelse att ha fått uppleva, men trist att jag behövde ha så ont och vara begränsad.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Lätt, rolig och spännande!
Gick du över tiden? Ja 15 långa dagar…
Födde du för tidigt? Verkligen inte :P
När började din förlossning? 23 maj kl 2.48
Hur lång tid tog det? Första värk 2.48, han är född 21.17 så det tog 18,5 timme
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 8 cm
Vad tyckte du var jobbigast? Att värkarna kom så tätt, jag hann knappt andas mellan…
Var du rädd för något? Det skulle vara att gå sönder mycket…
Grät du? Nej inte vad jag minns. Minns ju inte hela förlossningen… Men grät inte mycket ifall jag gjorde det nångång.
Skrek du? Ja, i slutet när jag krystade…
Tog du nått smärtstillande? Jag fick bara lustgas eftersom de trodde att det skulle gå snabbt…
Hur lång tid tog det från att du fick börja krysta? 45 minuter tror vi…
Blev du sydd? Ja, 3 stygn. Pyttelite med andra ord…
Dragen med sugklocka? Nej men tydligen var en läkare inne och frågade om jag ville det. Jag ignorerade honom. Nu i efterhand minns jag inte ens att han var där och pratade med mig :P
Hur många var inne i förlossningsrummet? Hmm jadu… I slutskedet var det jag, 3 personal och Daniel tror jag…
Hade du någon nära med dig? Daniel var breve mig varenda sekund!!!
Hur stor var bebisen? STOR ;) 56 cm lång och 5300 gram…
Blev det en pojke eller flicka? Finaste pojken!
Vad fick han heta? Milton
Hur ser du på förlossningen idag? Eftersom jag inte minns så mycket utan mest kan leva på vad Daniel, barnmorskan och förlossningsjournalen berättar för mig så är det svårt att svara på. Men det jag minns är ändå positivt för vi blev otroligt bra omhändertagna där inne! Häftigt när han kom ut även om det tyvärr var under panik!
När kommer nästa barn? Hahaha… OM det blir syskon så om minst 3 år…


Kommentarer
Postat av: Pernilla

dags att ändra där uppe du är inte gravid längre ;)

2011-06-07 @ 18:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0