Filipstad-Falun

I fredagsmorse gick jag och Tuva vår morgonpromenad. I lätt regn. Hon fick blöja och stövlar på sig! :)

Självklart hittades en stor vattenpöl som det skulle plaskas i och inte helt oväntat ramlade hon med ett rumpplask ;)

Efter frukost var det dags att packa bilen. Ett tips för att aktivera en rymdbenägen 1-åring under tiden det ska packas och städas är att låta de vara delaktiga. Jag ställde ner flera grejor på trappen som skulle till bilen och Tuva gick stolt och hämtade grejorna en och en och gav till Daniel :D



På resan mot Falun gjorde vi stopp vid Långsjön som är utsedd till Dalarnas finaste rastplats. Fint var det. Vi satte igång trangiat och kokade pasta och värmde tacofärs. Tacopasta på menyn. 

Vi satte oss på en filt och började äta. Milton var först med att stoppa in en tugga. Och han började spotta och skrika att det var äckligt! Vi trodde att han 6-årstrotsade. Jag stoppade in en tugga och spottade och fräste lika mycket jag. Det var SÅ äckligt. Vi hade fått i en droppe rödsprit i maten. Usch och fy, det vill jag aldrig få igen. 


Så lunchen fick intagas på närmsta snabbhak :P 


Vi kom fram till vårt hotell Bergmästaren i Falun. När jag öppnade bakluckan på bilen rasade det ut packning på marken och saker spred sig och rullade iväg. Mi ba "det här är ju PINSAMT mamma!" Haha!! 

Vi fick ett rum med faluröd vägg, såklart!

Vi åt hotellets kvällsbuffé och sedan blev det godis i sängen. 

Härligt hotell och väldigt trevlig personal!

Tuva vaknade tidigt och för första gången i sitt liv fick hon paddan i knät så jag kunde vila några minuter till :P strax efter 7 var vi nere vid frukosten. Tuva åt typ bara vattenmelon och Milton åt pannkaka, nutellamacka och vattenmelon. 

Jag fick exploderande huvudvärk så Daniel tog barnen till hoppbackarna i Falun och åkte upp och tittade i dem. 

När de kom tillbaka kändes mitt huvud bättre så vi stack till Falu Koppargruva. 

För att gå ner i de trånga, kalla, mörka gruvgångarna måste man vara minst 3 år så jag fick tyvääääääär stanna uppe i solen med Tuva! ;)

Men Daniel tog detta foto!

Vi åkte till hotellet för att checka ut och ta våran packning och sen bar det iväg mot Siljansnäs med stopp för mat i Leksand. 


Vi checkade snabbt in vår stuga och bytte om och sen väntade fest för min morbror hela kvällen lång! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0