Buss och färja till Rörö

Ja det blir inte alltid som man tänkt sig. Daniel ringde efter bara 4 timmar ute på havet och sa att motorn stängt av sig. Så jävla trött på motorproblem. Första känslan var bara uppgivenhet. Här har man packat båten full och sen blir det ingenting.

Istället för att Daniel skulle segla ända hem igen föreslog jag att jag och barnen kunde möta upp honom på Rörö.

Så istället för 2 hela dagar hemma blev det 1,5 timme. Hej å hå. Städa undan, packa ihop, kolla igenom kyl, vattna på balkongen osv. Svettigt.

Vi kom iväg. Resan var ännu svettigare. Tuva ville INTE åka buss! Tur jag slängt med en påse kokta makaroner. Kul att pilla med och äta!

Färjan var desto roligare. Blåste mycket och Tuva hade tungan ute hela vägen :D

När vi kom fram till Rörö satt Daniel och gjorde taco åt oss! Vi fick ett stormkök av Daniels mamma. Perfekt att laga mat på båtsemestern då vi inte gärna vill steka mat nere i båten.

Tuva kom inte till ro riktigt så det fick bli en kort kvällspromenad. Men sen sov hon nonstop hela natten. Vi alla sov väldigt gott. Jag och barnen i förpiken och Daniel i salongen.

Claramell är på väg

Nu fick jag sms av Daniel att han lämnat hamn! Spännande!

Vi har städat, dammsugit och storskrubbat badrummet. Nu TÄNKTE jag sy ett linne till Milton. Får se om Tuva tycker det är en rolig idé :P

Sen blir det en cykeltur och kanske en glass!

Tillägg: Tuva somnade nästan direkt jag börjat sy och jag hann sy två linnen nästan klara innan hon vaknade igen. Slutförde med henne som sällskap!

Denna dag

Idag var vi på förskolan för att få ett avslut. Milton blev sjuk och missade sina sista dagar. Vi åkte dit alla. Tuva ska ju skolas in där snart så :)

På sommarfesten gav Milton varsen pokal till fröknarna. Idag ett brev! Hans ord.

Sen var vi på lekplatsen och träffade två andra ur föräldragruppen med sina barn. Härligt väder! Milton hittade en kompis han sprang runt med så honom såg vi inte mycket av :P Tuva hade jätteroligt hon med!

När tröttheten slog sig på Tuvisen åkte vi till skoaffär och klädaffär. Vi har en liten tjej som älskar att hoppa i vattenpölar så hon fick ett par, typ, foppatoffelsandaler. De är inte i tyg så drar inte åt sig något vatten.

Sen gjorde jag värsta fyndet. Var ute efter en tröja till Tuva utan luva i en färg som passar till allt.
Visade sig vara bra rea och ut kom jag med en tröja till Tuva som tänkt men även tröja med hajar, jogging, hood och legoBatman-tröja till Milton.

Om jag skulle ha gått in för att välja ut kläder hade nog mitt val blivit just dessa kläder, rea eller ej. Så bonus att det var rea!! :)

Nu är Daniel och barnen ute på en sista Pokémonrunda. Jag ska pula lite hemma.

Båten packad

Efter rätt mycket slit är nu båten stuvad och färdigfixad. Bättre än någonsin. Förra året lärde vi oss av våra misstag. Då tog vi ut all packning till båten för att sen stuva ner första dagarna. Katastrof. För mycket grejor och oorganiserat. I år skulle varje sak ha sin plats innan vi lämna hamn.

Och jag vill tycka att vi lyckats väldigt bra.

Lås på toan ja ;) annars hade vi stått ut i max två dagar med Tuva ombord :P ska även sy ett skynke så att toan inte lockar så mycket!

Igår var det så konstigt väder. Ösregn, solsken om vartannat. Stundtals ösregn OCH solsken!!

Tuva fick smaka fruktstänger (finns i affären på fruktavdelningen, 100% frukt). Hon ÄLSKADE det! Blev några stycken redan igår så vi ska köpa några påsar till imorgon :P

Gummibåten är redo!

Nu fattas bara en kapten. Och han inväntar lite mindre vind. Blåste 17 m/s igår och drar i ordentligt idag med så imorgon är målet att han sticker. Vi kommer efter på onsdag eller torsdag. Varför? För att vi vill till koster och det skulle ta oss över en vecka att komma dit. Dessutom är Tuva lite orolig när hon är på båten, ogillar att det blir ostabilt under fötterna. Så istället för att asa med henne på långa seglingar nu i början av semestern så kommer vi på när vi ska ligga i mysig hamn några dagar och kan gå av båten mycket samt bara mysa på båten :) det är så vi tror att det är bäst för vår familj!

Så när Daniel stuckit städar jag upp hemma och så drar vi när Daniel ger klartecken :)

Morgonläsning

Tuva hittade en tidning och satte sig för att läsa i väntan på att mamma och pappa skulle orka gå upp :D

Nu är vi klara för att åka ut till båten med packning. Det mesta är struket från packlistorna och även de andra listorna. Gött!

Vattenpölshoppning

En midsommarafton med varierat väder och innehåll. Vi stack en snabbis till ett midsommarfirande som inte föll oss helt i smaken. Men Milton fick hoppa hoppborg och det gjorde honom lycklig! :)

Det började ösregna och innan vi gick in passade barnen på att bli genomblöta ;)

Bilden nere till vänster är Miltons min efter att han (på största bilden) hoppat och stänkt så Tuva fick i ansiktet!

Daniels mamma kom hit och åt midsommarmat. I all enkelhet. Grillad kyckling, nypotatis, sill till de två äldsta, köttbullar till barnen, gräddfil och gräslök :D

Till efterrätt slängde jag ihop en maräng-grädde-glass-jordgubbs-tårta på en minut! Gottgottigottgott!

Tuva har verkligen fattat tycke för jordgubbar! :) det är så gott.

Jag tog sedan tag i lite "måsten". Båda barnen hade plagg med fläckar som inte gått bort så jag strök på texttryck på dem :) Tuvas tights sydde jag häromdagen och de fick ett ankare på sig!

När barnen somnat (vilket från att de la ner huvudet på kudden tog ca 2 minuter) så packade vi kläder. De har legat framme i högar och fyllts på men nu bockades de av och packades ner.

Imorgon är målet att slutföra packning hemma och stuvning i båt samt stryka några andra punkter på listorna. Om allt går som vi vill sover vi alla i båten imorgonnatt och att Daniel sedan seglar iväg på söndag och vi kommer efter med tåg på tisdag. Har några inplanerade grejor på måndag :)

Semester!!!

Igår kl 18 gick Daniel på semester!! Tjohoo!!

Efter en dag med massa fix som sedan blev till båtfix blev det pizza på balkongen!

Idag är det midsommarafton och vi ska sticka och köpa lite midsommarmat och sen åka till 4H-gården :)

Glass

Händelserika dagar. Hinner/orkar inte blogga. Har ett lager med foto jag vill lägga in :O men men. Idag packas det, städas och ätes glass :D

Det är sommar nu! Hoppas den håller i sig hela sommarlovet!!!

Snart kommer min pappa hit på fika! Han skulle ändå jobba upp i krokarna så han kör inom här! Kul! :)

Vill inte sova

Sååå trött hon var. Gjorde allt för att hålla henne vaken mellan 17 och 18.30. Men då gick det inte. Ändå ska hon streta emot när hon kommer i gränslandet mellan vakenhet och sömn. Hon hatar att vara där och har alltid gjort.

Hon stod upp och blundade stundtals.

Två minuter efter den sista bilden såg det ut såhär...

Helt slut. Dels värmen och solen antar jag. Men också för att hon bara sovit en timme vid 11.30 idag.

Nu sitter Milton och äter godis och ser Sommarlov!
Jag ska äntligen få klippt lite tyg tänkte jag! :)

Sol och sommar

Idag är det verkligen en sommardag! Vi gick ut för Pokémonspel och ärenden. Bringare, grilltång, nya plastglas, en liten pool och sånt viktigt till allt sommarhäng :D

Vi fick även köpa ny fotpump till köket då vi insåg häromdagen att den vi har läcker som ett såll. Sånt som känns onödigt att behöva köpa nytt men samtidigt är tacksamt att det går sönder innan man kommit ut på semester.

Försökte få till en fin bild på oss men Tuva hade alldeles för fullt upp med att upptäcka saker! :)

försökte igen. Ger upp :P

Efter 3,5 timme i solen inklusive korv med bröd och glass är vi nu hemma och slappar. Så mycket man nu kan slappa med en 1-årig klätterapa i huset. Hon är överallt!!

Innan la jag ner en stol in till köket som en grind. Tuva föste undan den, hämtade en boll och kom tillbaka och stängde stolsgrinden igen. Haha ;) nu under tiden jag skrev hällde hon ut jord över sig själv.....

Blir nog inte så många punkter strukna på listan sålänge barnen är vakna idag ;)

På måndag och tisdag när Daniel är ledig får vi jobba på från morgon till kväll!

Sovmorgon

Önskade att få sova till 7. Jag vaknade 7.40 och nu en timme senare sover Tuva fortfarande :O

Nu när jag satte mig i soffan kom hon upp och tittade förvånat på oss. Det pirrar i magen varje gång jag hör att hon är på väg upp från sängen :D

Nu är det morgongymnastik innan frukost!

Idag har vi inga spikade planer men måste bocka av några punkter på listorna. Så vi kan nog hålla oss sysselsatta :)

Skriv inläggstext

Kalas och minigolf

Igår åkte Daniel med småbarnen till Julias skolavslutning. Sen följde hon med hit så vi kunde ha lite kalas för henne och Milton. Daniels mamma kom samt hans syster med man och deras ena barn (barn och barn, hon är 18). Vi åt grillat och sen blev det marängtårta. Tuva fick smaka på lite kaka. Och jordgubbar älskar hon verkligen :D

Imorse dukade vi upp till födelsedagsfrukost. Paket och nutellamackor. Julia är nu 15 år gammal och tog häromdagen moppekort!!

Milton var sen på besök i skolan och åt även där. Vi hann också med tandläkarbesök för hans del (allt såg jättebra ut och tänderna var rena och fina) innan vi stack och spelade minigolf :) Tuva satt coolt i sin vagn hela tiden och tittade nyfiket! Det är roligt att spela minigolf!

(Varför Julia inte är med på så mycket bilder är helt enkelt för att hon inte vill. Vi frågar även Milton innan vi lägger ut. Av samma anledning lägger jag aldrig ut på andras barn utan att fråga och uppskattar inte när det läggs ut bilder på oss utan fråga.)

Hittade denna bild på Daniels telefon. Inte nog med att han parkerade på enda parkeringen med en stor vattenpöl utanför, han fotade även sen när jag bredbent tog ut Tuva och andra grejor. Haha :P

Efter minigolfen lämnade vi Julia på tåget, åkte hem och åt pizza...

...och åkte sedan ut till båten. Vi tog ut dynor och jag fortsatte att städa och stuva. Försöker packa så optimalt det går i år.

Tuva fick hänga med i pyjamas. Hon somnade i bilen på väg ut men vaknade tyvärr efter ett tag så hon var vaken en stund här hemma ikväll. Nu sover hon gott och jag hoppas få sova till iallafall 7 :)

Åkt polisbil

Idag var vi med om något hemskt. Vi skulle på sommarfest på mitt jobb. Vi hade grönt vid ett trafikljus.

En man gick rakt ut framför vår bil när vi körde. Daniel sträckte upp sina händer frågande och tittade på mannen. Då flippade mannen och började slå och sparka på vår bil. Daniel klev ur bilen för att konfrontera honom. Då tog han upp en jättestor sten och skulle kasta på bilen. Da fick börja backa på vägen. Det var mycket bilar och allt stannade upp. Fy fan vad rädd jag var! Med två barn i bilen vill man inte få en sten kastad mot en.

Daniel skrek att jag skulle ringa polisen. Vi ställde oss still och såg mannen gå in i ett litet buskage och vi var rädda att han skulle springa fram och kasta sin sten om vi körde förbi.

Jag fick följa med i polisbilen och leta samt även gå med till fots i en träddunge. Polisen såg färska fotspår i högt gräs men sökandet var resultatlöst.

Tråkigt att bilen är skadad, men fruktansvärt att ha sett sin 6-åring skrika och skaka i panik :( han var så otroligt rädd och har frågat ikväll om mannen kommer. Jag har ont i magen än, mår illa.

Tack till de snälla poliserna som efter att ha gjort sitt jobb tog med Milton till polisbilen och visade runt! Han fick testa deras skyddsväst och så :)

Tuva tog det hela med ro, hon uppfattade ingenting utan tog av sig skor och strumpor under tiden :)

Vink på pappa

Spänd väntan på att pappa ska komma hem från jobb :D

Och sen kommer han äntligen.

Hyperpigg

Jag kommer inte nå alla mina klassikermål. Men några. Och jag är mer än nöjd. Jag visste att jag tog mig vatten över huvudet och är stolt över den prestation jag gjort! På torsdag är sista dagen :)

Igår fick ungarna hänga med på lång cykeltur. De får ta "smällen" av min träning men de klagar inte :)

12,5 km blev det.

Först upp i skogen, sen asfalt. Många backar. Efter en backe pep Milton som en badanka. Ändå hade han fått airomir (luftrörsvidgande) hemma innan. Men vi fick fylla på så han kunde cykla vidare! Vatten hade vi också med! :)

Mille hade gärna cyklat längre men Tuva höll på att somna så vi fick cykla hem.

Idag har det öst ner regn. Det var riktigt längesen det regnade så mycket. Det varnas ju om att det är fara för mängden dricksvatten i sommar om det inte börjar regna. Hoppas ni följer bevattningsförbudet. Vatten att dricka måste vi ju ha!!
Vi tog en sån där fixa-hemma-och-göra-ärende-dag idag. Daniel köpte kläder, det blev viktiga grejor till båten och jag köpte tyg och resår.
Tuva var lagom uttråkad ;)

Man kan inte åka bil med skor och strumpor. De åker av efter 10 sekunder.

Och hon har lärt sig att öppna dragkedjor. Så att klä henne innan sig själv i hallen är så onödigt. Skor, strumpor och jacka/overall åker av på momangen så får man göra om hela proceduren!!

Idag bet hon av en bit papper från en tom toarulle. När jag skulle ta ut det bet hon fast mitt finger :O

Sylvassa är bebiständer!!

Efter några riktigt trötta dagar fick jag idag tillbaka energin, och det med besked. Typ hyperpigg på kvällen. Gjorde glutenfri pizzasmet (ja det är en smet man brer ut, inte kavlar, sen blir den bröd i ugn, god faktiskt) för att vi ska ha picnic imorgon med vänner och vi inte hade glutenfria pizzabullar.

Och när barnen ätit gröt och somnat satte jag mig och sydde vidare på det jag började med i förmiddags. Så himla kul att vara igång och sy igen! Har längtat! Två parctights blev klara till Tuva idag! :)

Nu ska jag sova och ladda för förmiddag med städ och handling. Kl 12 kommer vänner hit och då ska vi på utflykt!

Nattinatti!!

Maskrosblås

Idag gick vi upp i skogen för att träffa några kompisar och deras små, lite yngre än Tuva.

Milton fick cykla. Dels för att hanvill cykla nu med nya cykeln (och inte har möjlighet att göra det på flera veckor i sommar) men också för att jag kan hålla lite tempo och inte behöva stanna och titta på varenda pinne och myra ;)

Vid sjön :)

Milton hittade nya vänner som han lekte med. Tuva gick runt och tittade samt klättrade och gungade.

Coolingen!

På vägen hem blåste vi på maskrosor! Även Tuva har fattat grejen :)

En mysig skogsturp och promenad! Daniel tog barnen på Pokémon/handlings-promenad efteråt. Nu ska jag sova. Har sett en hel film ikväll, tillhör inte vanligheterna. Barnen somnade 19.45. Skillnad mot de två förra kvällarna då Tuva inte somnat förrän efter 23. Alldeles för sent och hon är trött men gör motstånd. Idag orkade hon inte göra motstånd utan somnade 1 minut efter flaskan.