Gardinerna är färdiga :D

Här är hela historien om hur våra gardiner blev till ;)
Eftersom en del båtfolk följer denna bloggen så är det kul för oss att dela med oss av våra tips. Vi har varit väldigt tacksamma när vi fått tips av andra i vissa lägen.

Fram med tyget!




Jag måttade ut längderna med 1 cm sömnsmån på varje sida på bredden och 3 cm sömnsmån på andra hållet.




Klippa klippa klippa. Det tar sin tid men har man tydliga linjer att följa och bra musik i rummet så går det som en dans ;)




Jag strök längderna för att de skulle ligga platt med golvet. Lättare att mäta och klippa då.





Organiserad röra brukar man kalla detta va? ;)
Här är alla gardinrutor utklippta.




På provgardinen jag gjorde så limmade jag allt. Sidorna på bredden samt över- och underkant där gardinstången skulle dras igenom. Denna gången limmade jag bara kanterna på bredden. Jag vill ha så lite sömmar som möjligt och en sicksack-söm syns ganska mycket.

På med textillim på 2 cm. Vänta 5 minuter. Klistra ihop. Hur lätt som helst.




Jag började i mitten för att få mönstret att passa ihop perfekt. Perfektionist som man är ;)




Då är det lättare att passa de andra mönsterna också. Bara dra ut tyget liksom.




Så här ser det ut från undersidan när det är färdigt.




Och från ovansidan kan man bara mycket mycket svagt urskilja var kanten går.




När alla gardinrutor är färdiga kan man lägga dem i ett fint mönster och begrunda sitt hittills goda jobb :)




Jag suckade till och sa att jag inte orkade nåla alla gardiner. Daniel kom med superidén att stryka in kanten istället.




Då stannar kanten i vikt läge. Supersmart :) Tack för den idén.





Efter att ha sicksackat kanterna så drog jag en raksöm ca 2 cm från kanten. Där inne ska sedan gardinstången tryckas in.





Raksömmen syns men inte mer än att man knappt tänker på den. Sen när dem hänger uppe så ser man nog inte den alls.




Så här glad är man när alla gardiner är klara!




Så här trött är man när all gardiner är klara (kl 00.05)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0