Gårdagens problem

Igår hade vi en dag kantad med problem. Sånna dagar ska väl också genomlevas... Vi vaknade först och främst alldeles för sent och det första Daniel säger är: "Inte så men jag trodde ju att du skulle vakna tidigare" :P Men vi sov och sov och sov...

Vi gjorde oss färdiga till att åka till båten, vi hade höga mål och förväntningar på dagen.





Jag har börjat göra en lista i huvudet på för- och nackdelar med att ha båten på land eller i vatten... En stor fördel med att ha den i vatten är att jag slipper ha dödsångest när jag rör mig uppe på däck. Att falla 4 meter ner i asfalt eller 1,5 meter ner i vatten är skillnad. Dock så vill jag inte ramla i vatten som inte är mer än några plusgrader...

En nackdel med att ha båten i vatten är att de saker vi tappar är borta. Förut landade dem på marken och vi hämtade dem. Nu ligger en del småsaker på havets botten ;)




Även småproblem blir frustrerande när man har en problemdag. Jag skulle hitta en byggpenna. Men när jag kom ner till denna röra kunde jag ju glömma det :P Fick börja tälja till en ny penna.






Jag har börjat mäta ut nya durktrallen (golvet i sittbrunnen). 
Nästa problem var att vi har tänkt/mätt fel i huvudet när vi räknat på trallen. Det mest perfekta vore om vi kunde såga av 1,5 cm på sidorna. Nu måste vi såga av 2,5 cm vilket ger mycket mer problem. 1 cm kan göra så stor skillnad.





Daniel fixade masten. När han skulle borra så tog han på skyddglasögonen då det stänkte.




Jag: Känner du dig fånig i dem?
Han: Fruktansvärt!!



Han hade problem med att få i (helt tappat namnet) "ringarna" i stagen. Han svor och tappade någon i havet och svor lite mer. Men plötsligt så fick han i alla hur lätt som helst och jag ifrågasatte hur det kunde gå så lätt.

Han: Jag har lärt mig tricket att misshandla dem först!

:)


Största problemet.
Vi ville hissa seglet för att se om det behövdes tvättas. Så jävla enkelt om det bara hade behövt tvättas... Ganska snart efter att vi fått upp det insåg vi att det var helt slutseglat. Bommen gick i sprayhooden så vi kommer inte kunna segla någonstans med det seglet. Något som verkligen inte var medräknat i vår redan använda budget... Ska vi kunna segla i sommar behöver vi hitta ett nytt segel. Köpa nytt är inte att diskutera detta året.




Någon som kan hjälpa oss med dessa fläckar vi fått på däck? Vi har provat med båtschampoo, aceton, rödsprit, tandborste och klorin. Inget hjälper... Vi tror att det är fläckar som orskakats av betyltejp.




Vi tröttnade på problem och åkte hem och åt grillad flintastek, potatisgratäng, grönsaker och vitlöksproblem. inga problem alls ;)






Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjena på er!

Ni har kommit en bit på väg ser jag, kul!

Ang fläckarna på däck... Skitsvårt att säga vad det är. I bland så får man sådana när båten inte har varit riktigt övertäckt på vintern.. Det kan vara järnflis och då är det nästan kört att på bort det. Men jag har två tips... Testa VIM, det är ett medel som det finns lite slipasta i. Det andra är autosol samma sak där, men det är mer slipamedel + lite lätt frätande, men var noga med att skölja med vatten efter.

Lycka till



Ps, jag skulle undvika aceton, rödsprit på plast, det sämsta alt. Plasten gillar INTE sånt!

2010-05-31 @ 21:09:31
Postat av: Mr M

Hej

Läste erat svar inne på Marin....

Ja troligtvis är det järnspån som ni har fått på decket och det kommer från all luftföroreningar och industrier runt omkring. Hade det på min med men det mattades av Autosol efter några skrubbningar. Om inte en båt handel har en lösning så återstår att måla om decket... tyvärr



Lycka till

2010-05-31 @ 22:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0