20 dagar kvar

Idag går jag in i vecka 38. Wow :D

Min utsikt idag i Björlanda, vecka 37+0


Jag tycker inte att magen sjunkit ner som många säger att den ska göra efter fixering. Det kanske den inte gör på alla?
Förutom ischias och vatten i ben/fötter/händer så är allting lugnt... Ingen större förändring från frra veckan tror jag :) Vi ska till barnmorskan i eftermiddag och kolla hur allt ser ut så då får vi veta om det finns några inre ändringar.

Jo en sak som jag märker av mer och mer är trötthet. Jag kan inte vara uppe en hel dag utan somnar/vilar någon gång på dagen. Igår la jag mig i sängen och somnade, vaknade dock av att Daniel började spela Battlefield och ni som känner till det kan nog förstå att det var svårt att sova till det skjutandet :P Men fastän jag ville gå upp så ville kroppen vila mer så jag låg där och stirrade in i väggen :P

  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 08-May-2011
  •  Du är gravid i vecka 37+0
  •  Bebisen väger c:a 3056 gram.
  •  Bebisen är c:a 49,4 cm från hjässa till fot.
  •  Du har klarat av 92% av graviditeten.
  •  Du har 20 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 01-Aug-2010 till 30-Oct-2010
  •  Din andra trimester varar från 31-Oct-2010 till 27-Jan-2011
  •  Din tredje trimester varar från 28-Jan-2011 till 08-May-2011


    Magen från sidan ute i Björlanda


    Fakta:

  • Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

     Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lungt.

     Bebisen är fullt utvecklad och är egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen. Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0