Vecka 27

Milton vaknade med ett ryck 5.30 - "Varför får jag aldrig bada i ett hus??"
Eh... haha! Drömt nått igen sötis? Han vaknar ofta och utbrister saker :)

Han gick upp till teven och jag åkte lite karusell i sängen. Jisses vilken yrsel jag hade när jag vaknade, som igår. Hela rummet spinner och det blir väldigt obehagligt. 
La mig och läste om vecka 27, som jag går in i idag!
Bebisen är runt 30-35 cm lång och kommer denna vecka komma upp i 1 kg i vikt :) Galet! Suger på tummen och börjar få hår på huvudet också. 
Enligt Google ser bebisen ut såhär. Men det kan vara en bild från någon vecka senare också. 

Svårt att fatta att det är en så stor bebis i magen!

Det känns som om magen blivit jättetjock nu bara de senaste dagarna. Mer otympligt och spänt. 
Upp i vikt går jag men vi får hoppas att det är jag som lägger på mig mest och bebisen går upp lagom :)



Jag kollade upp lite det här med yrsel under graviditet och hittade något som heter vena cava syndrom. Inte så jätteovanligt tillstånd där bebisen helt enkelt ligger och trycker på en stor ven upp till hjärnan. Det blir då syrebrist och blodtrycksfall. Kände verkligen att jag stämde in på det så jag ringde barnmorskan och frågade. Och jo, det är ju mest troligt att jag drabbats av det. Lösningen är att sitta upp mer och om jag ska ligga ner ska jag ligga på vänster sida helst. Det jag gillar minst, men jag får vänja mig!


För övrigt tycker jag att det går bra just nu! Fogarna gör ont men det kan jag påverka själv genom att lyssna på kroppen, sitta och ligga rätt och vila. Huvudvärk har jag inte mer än i ogravidt tillstånd och jag sover väldigt bra på nätterna! :)

Och inte att glömma, jag är nere på tvåsiffrigt i antal dagar kvar :D

Har börjat få lust att sy igen och har börjat skissa på en aktivitetsfilt :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0