Köttfärssoppa

Häromdagen gjorde jag ju en köttfärssoppa att ha till luncher under veckan.
Åt nyss ytterligare en portion av den och har nog 1-2 portioner kvar. Så den räckte i några dagar :) Riktigt skönt att ha något färdigt i kylen som man bara kan värma på. Och den kan ju inte vara något annat än supernyttig.




Jag går inte längre efter recept när jag gör soppan utan kör från huvudet och efter kylens tillgångar.

I denna omgången soppa hade jag:
- 500 g blandfärs
- en halv normalstor rotselleri
- 2-3 morötter
- 300 g kålrot (stor som ett äpple ungefär)
- 10 cm purjolök
- 2 grönsaksbuljongtärningar
- 2 köttbuljongtärningar

Man steker färsen och hackar den till småbitar, sen slänger man på grönsakerna. Gör så mycket grönsaker att det nästan fyller kastrullen, det sjunker ihop mycket sen när det kokar. Häll på vatten (i denna soppan hade jag nästan 2 liter). Smula över buljongtärningar och låt koka tills grönsakerna är mjuka. Jag kryddade även med lite peppar och örtsalt.

Om man har köksmaskin är detta en av de enklaste och snabbaste lunchar som finns. Under tiden färsen steks så river man grönsakerna på 1 minut. Sen får den stå och koka för sig själv, tar kanske 10 minuter max.

Smaklig spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0